Educare oro-facială
Copilul prezintă adesea şi tulburări ale motricităţii buco-faciale, manifestate prin dificultați de:
- apucare a alimentelor,
- menţinere acestora și a salivei în gură,
- dificultăți de masticaţie, de transport intrabucal al bolului alimentar, de aspirare a lichidelor şi de deglutiție
- funcţionale de supt.
O problema majoră în dezvoltarea copilului, o reprezintă și dieta.
Dacă unui copil i se permite să rămână într-un anumit stadiu de dezvoltare, pentru o perioadă de timp prelungită, devine din ce în ce mai dificilă implementarea și acceptarea noilor programe de educare terapeutică buco-facială. Din cauza dizabilităților fizice și/sau mintale, poate fi dificilă trecerea de la o dietă lichidă, furnizată prin ”turnare”, spre una solidă sau semisolidă, în baza unui program constant în funcție de vârsta, maturitatea sau dezvoltarea copilului .
Urgent pacientul trebuie sprijinit/învățat să realizeze trecerea de la lichide la semisolide și apoi, cât mai rapid posibil, la alimente solide. Folosirea continuă a unei diete lichide încurajează modelele infantile de supt și de înghițire, iar pentru instalarea normalității la nivelul mușchilor buzelor și ai limbii avem nevoie de o stimulare continuă și constantă.
Se impune implicarea directă a familiei, aparținătorilor, specialiștilor pentru dezvoltarea abilităților de hrănire conform programului individualizat de stimulare oro-facială.